“De schaamte voorbij” Gratis representatieve kleding voor een sollicitatiegesprek

Dress for Success Nederland

De 12 winkels van de Vereniging Dress for Success Nederland bieden mensen die rond moeten komen van een bijstandsuitkering of minimuminkomen en niet de financiële middelen hebben om representatieve kleding aan te schaffen voor een sollicitatiegesprek de mogelijkheid om gratis een representatieve outfit uit te kiezen bij één van de winkels van Dress for Success  Nederland. (1)  Goede representatieve kleding vergroot het zelfvertrouwen van veel werkzoekenden. Zo maken zij meer kans op “een goede eerste indruk”  bij een sollicitatiegesprek, zodat de baan niet naar een andere sollicitant gaat. Als zij worden aangenomen voor een stageplek of (betaalde) baan kunnen zij terugkomen voor een gratis tweede set kleding.

Het concept is ontstaan in de Verenigde Staten waar Nancy Liblin in 1996 met $ 5000 een winkel startte voor  alleenstaande werkzoekende moeders.  Inmiddels heeft de stichting in de Verenigde Staten (Dress for Success WorldWide) 110 winkels verspreid over 12 landen. (2)  In Nederland is Dress for Success in 2001 gestart in een buurthuis in Rotterdam en is inmiddels uitgegroeid naar 12 winkels verspreid over verschillende steden van Nederland. Het verschil met het concept in de Verenigde Staten is dat de winkels in Nederland zich niet alleen richten op vrouwen maar ook op mannen.

Met een bewijs van een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek, een verwijsbrief van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, het UWV of een reïntegratiebedrijf, kunnen werkzoekenden bellen voor een afspraak om langs te komen bij één van de winkels van Dress for Success.

Vrijwilligers

De winkels worden gerund door vrijwilligers (veelal zelf afkomstig uit de doelgroep met een lange afstand tot de arbeidsmarkt) en een (betaalde)  coördinator. De vrijwilligers besteden veel tijd en aandacht aan het op het gemak stellen en het kleden van de klant. Soms twee uur met aansluitend een lunch. De kleding van de winkels is veelal afkomstig van restpartijen van kledingzaken en  van particulieren. (3)  De klanten krijgen naast gratis kleding ook gratis advies over kleur- en kledingstijl en worden daarbij ook passend opgemaakt. Zo gaan zij met een goed gevoel en meer zelfvertrouwen naar een sollicitatiegesprek.

Concept zeer succesvol

Het concept van Dress for Success Nederland is dan ook zeer succesvol. Van de klanten die een bezoek brengen aan de Dress for Success winkels stroomt 50% binnen een half jaar uit naar een (betaalde) baan. (4)

Klanten Dress for Success winkels

Niet alleen langdurig werklozen, laagopgeleiden en alleenstaande moeders met een bijstandsuitkering maken gebruik van de kleding in de Dress for Success winkels, maar ook scholieren, studenten  en steeds meer academici  kloppen aan bij de Dress for Success winkels als zij niet over de financiële middelen beschikken om een representatieve outfit te kopen voor een stage- of sollicitatiegesprek. De verwachting is dat door de aanhoudende economische crisis het aantal klanten dat een bezoek zal brengen aan de Dress for Success winkels alleen maar zal gaan toenemen en daarmee ook het percentage hoger opgeleiden dat gebruik zal gaan maken van de dienstverlening van Dress for Success. (5)

Schaamte

Veel klanten moeten eerst hun schaamte overwinnen voordat ze de telefoon pakken om een afspraak te maken bij een Dress for Success winkel. Hebben ze eenmaal een afspraak gemaakt en zijn ze  de winkel binnengestapt, dan verdwijnt de schaamte vrijwel meteen door de warme ontvangst van de vrijwilligers in de winkels. Een vraag die bij veel potentiële klanten dan ook leeft en tijdens het symposium  ”Een eerste indruk…”  in Rotterdam is gesteld aan onder andere een universitair geschoolde klant van een Dress for Success winkel: ” U heeft een academische titel. Schaamde u zich niet toen u  de winkel binnenstapte? Er hangt toch voor een groot gedeelte tweedehands kleding in de winkel?”  De klant antwoordde hierop: “Nee, hoor. Ik ben de schaamte voorbij. Op dit moment heb ik niet de financiën om goede representatieve kleding te kopen voor een sollicitatiegesprek. En Dress for Success biedt mij de mogelijkheid om goede kleding uit te kiezen. Ik ben daarbij goed geholpen door de vrijwilligers in de winkel. Als ik word aangenomen voor een baan, dan zal ik zeker terugkomen voor  een gratis tweede set kleding”.(6)

Informatie over de Vereniging Dress for Success Nederland en de 12 winkels kunt u vinden op de website: www.dressforsuccess.nl

Noten:

  1. De 12 Dress for Success winkels zijn gevestigd in: Rotterdam, Amsterdam, Spijkenisse,  Utrecht, Gorinchem,  Leiden, Eindhoven,  Apeldoorn, Leeuwarden, Almere, Den Bosch en Tilburg.
  2. Dress for Success WorldWide heeft vestigingen in onder andere de volgende landen: Verenigde Staten, Canada, Engeland, Ierland, Polen, Hawai, Nieuw Zeeland, Australië en Mexico.
  3. Kleding met scheuren en gaten wordt niet aangenomen. De kleding wordt door de vrijwilligers netjes gewassen en gestreken en ziet eruit  als nieuw.
  4. Dit blijkt uit de resultaten van het onderzoek van Anne Franssen “Klanten-onderzoek, Rotterdam 2010″ naar de impact van het bezoek van klanten aan de winkel in Rotterdam over 2009 en 2010. En uit de nabel rondes die de vrijwilligers van de winkels uitvoeren  onder hun klanten om te inventariseren of klanten die een bezoek hebben gebracht aan de winkel uitstromen naar een (betaalde) baan.
  5. Denk onder andere aan de vele ZZP’ers die door de crisis hun opdrachten hebben zien afnemen, ingeteerd hebben op hun reserves en nu noodgedwongen aankloppen bij de voedselbank.
  6. Symposium “Een eerste indruk…”, 15 september 2011 in Rotterdam. Tijdens dit symposium werden onder andere de resultaten gepresenteerd van een klantenonderzoek onder 113 bezoekers  van de winkel in Rotterdam over de periode 2009 en 2010.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *